1.Samenvatting

Dit is de handleiding voor de koppeling tussen Twelve en SnelStart. De koppeling zorgt dat er van bonnen in Twelve automatisch een bestelling / verkoopboeking wordt aangemaakt in SnelStart. Omdat de bonnen direct in het boekhoudsysteem van de winkelier komen bespaart deze tijd op de financiële administratie.

De koppeling zet de omzet van de kassa door naar een bestelling / verkoopboeking in SnelStart. Een dag loopt van 05:00 - 04:59. Er kan ook gekozen worden om de individuele bonnen door te zetten.

Tip: Andere klanten met deze koppeling hebben veel gehad aan de tips in de specifieke FAQs: https://faq.webwinkelfacturen.nl/category/48/twelve.html en https://faq.webwinkelfacturen.nl/category/40/snelstart.html.

2.Features

Er zijn twee manieren om de bonnen uit je Twelve winkel naar SnelStart:
1. Via dagomzet naar 1 transactie in SnelStart
2. Via individueel met voor iedere bon een aparte transactie in SnelStart
Default is het doorzetten van dagomzet. Individueel kunnen je apart aanvragen.

Optie 1: Doorzetten van de dagomzet

Bij de dagomzet worden in de vroege ochtend alle bonnen die de voorgaande dag zijn afgerond verzameld. De totale omzet van de voorgaande dag wordt in 1 boeking doorgezet naar een kasboeking in SnelStart. In de regels van de boeking staan:
- Aan de debit-zijde per betaalmethode welke bedragen er volgens de bonnen zijn binnen gekomen
- Aan de credit-zijde de omzet, waarbij je kunt kiezen uit:
2a. De omzet getotaliseerd per product-categorie
2b. De omzet getotaliseerd per BTW tarief.
In het eerste geval boek je de omzet op de grootboekrekening van de product-categorie. In het tweede geval boek je de omzet op de grootboekrekening behorend bij het BTW tarief (omzet).

Tijdens de installatie kun je aangeven of je de omzet per betaalmethode of per productcategorie wilt tonen. Ook kun je tijdens de installatie grootboekrekeningen instellen. Je kunt
- kruisposten instellen voor de inkomsten per betaalmethode (dus de bedragen aan de debit-zijde)
- en grootboekrekeningen voor de omzet (dus de bedragen aan de credit-zijde), per productcategorie of BTWcode.

Optie 2: Individueel doorzetten van bonnen

Deze optie gebuik je als je weinig bonnen hebt. De bonnen worden doorgezet als verkooptransactie.

3.Nodig: SnelStart API sleutel

Om de koppeling met je Snelstart account te leggen dien je een speciale sleutel aan te maken. Deze sleutel is een geheime sleutel waarmee de koppeling geautoriseerd is om uit je Snelstart account te lezen en bijv debiteuren en verkoopboekingen toe te voegen aan je account. Eigenlijk is de sleutel een speciaal wachtwoord voor de koppeling.

De sleutel maak je aan afhankelijk van je Snelstart administratie. Zorg er dus voor dat je controleert dat je de sleutel aanmaakt voor de administratie waarbinnen je de omzet wilt boeken.

Ga naar menu-item koppelingen Om de sleutel voor Snelstart aan te maken log je in op de webversie van Snelstart, https://web.snelstart.nl. Je gaat naar het menu-item koppelingen.
Selecteer de app waarvoor je een koppeling wilt maken Klik vervolgens de applicatie aan waarmee je wilt koppelen, of de applicatie Snelstart Maatwerk.

Klik nu op Genereer de sleutel. Copieer deze sleutel en sla hem op. Je dient hem straks in te voeren tijdens de installatie van de koppeling.

4.Installatie

De koppeling tussen Twelve en SnelStart vraag je aan via Twelve. Zij initieren en factureren de koppeling en daarna ontvang je een bevestiging met daarin de login-codes voor je dashboard https://uwkoppeling.webwinkelfacturen.nl.

Via de Configuratie-tab van het dashboard doe je het volgende:
1. Je accepteert de Algemene Voorwaarden en de AVG.
2. Je legt een connectie met SnelStart. De koppeling heeft toestemming nodig om financiele gegevens naar SnelStart te schrijven en om gegevens uit SnelStart te lezen.
3. Twelve legt de connectie met Twelve. Hiermee heeft de koppeling toestemming om verkopen uit de kassa te lezen.

De eerste keer dat je dit scherm ziet verschijnt er een pop-up window met het verzoek de algemene voorwaarden en de AVG te accepteren. Als je beide checkboxes hebt aangevinkt verdwijnt de popup en kun je verder met de configuratie.

Als het goed is zie je nu een groen bolletje voor de connectie naar Twelve en de een rood bolletje voor de connectie met SnelStart.

Je klikt op de rode Connect knop voor SnelStart. Je legt de connectie met Snelstart via de sleutel die je in de vorige stap bepaald hebt.

Nu beide bolletjes groen zijn kun je de BTW tarieven en grootboekrekeningen configureren.

Nadat de BTW rekeningen en grootboekrekeningen zijn ingericht kun je de tussenrekeningen / kruisposten voor de betaalmethoden inrichten. Wil je de omzet per categorie boeken dan kun je daarna per categorie de juiste grootboekrekening instellen.

5.Day-to-day: Vanuit Twelve

Deze koppeling zet de betaalde bonnen vanuit de Twelve kassa door naar het boekhoudsysteem. Iedere dag worden na middernacht de bonnen opgehaald in het geval van dagomzet.

Iedere bon die individueel moeten worden doorgezet wordt op een default debiteur in SnelStart geboekt. Deze default debiteur is in te richten op het configuratiescherm van het dashboard.

Een bon is betaald als de bedragen Verkoop en Geen verkoop opgeteld gelijk zijn aan de bonwaarde.

6.Day-to-day: Naar SnelStart

De bestellingen uit de webwinkel worden doorgestuurd naar SnelStart als bestellingen of verkoopboekingen. Deze bestellingen en verkoopboekingen verwerk je vervolgens verder in SnelStart. De referentie in de boeking is de link naar de factuur of bestelling in de webwinkel.

Indien een debiteur van een verkoop niet aanwezig is in SnelStart wordt deze aangemaakt. De koppeling gebruikt het emailadres voor de matching.

Als je verkopen door wilt zetten naar bestellingen in SnelStart dan voegt de koppeling de producten uit de bestelling en een aantal default producten toe zoals Verzendkosten21 en Verzendkosten9. Deze producten worden gebruikt voor verzendkosten, betaalkosten, toeslagen, kortingen en extra kosten in een bestelling. De koppeling controleert wel eerst of de producten al aanwezig zijn in SnelStart. Hiervoor wordt een controle gedaan op SKUs en productnummers.

De koppeling zet standaard de bedragen excl BTW door naar Snelstart. Neem contact met ons op als je wilt dat de bedragen incl BTW worden doorgegeven ipv de bedragen excl BTW.

Let op: Bij internationale en ICP bestellingen hebben de producten die de koppeling uit de webwinkel ophaalt een BTW percentage 0%. Dat betekent dat een product dat nog niet aanwezig is in SnelStart met dit percentage aan SnelStart wordt toegevoegd. Dit is vaak een foutieve situatie omdat het product eigenlijk 9% of 21% BTW heeft. Er zijn twee manieren om dit op te lossen:
- De artikelomzetgroep in SnelStart aanpassen zodra het product is toegevoegd
- Aan ons een default artikelomzetgroep doorgeven

7.Support

Wij vinden het belangrijk dat je als winkelier op het moment dat je dat zelf wilt direct toegang hebt tot informatie over de koppeling. Daarom heeft iedere klant een persoonlijk dashboard.

Persoonlijk dashboard

Op het Dashboard >> Rapportage zie je welke informatie uit je kassa, per wanneer, zijn doorgezet naar je boekhouding. Bij dagomzet staan de dagomzetten er. Zet je individuele bonnen door dan staan de individuele bonnen er. Voor de dagomzet kun je zelfs een excel download opvragen.

Bij Dashboard >> fouten zie je welke bonnen niet zijn doorgezet. Daar kunnen geldige redenen voor zijn. Er kunnen BTW tarieven in de instellingen ontbreken of de debiteurgegevens zijn niet bekend. Er staan suggesties wat je moet doen om de foutsituatie op te lossen en ook is er een Verwerk knop om met voorrang een bon of dagomzet (opnieuw) door te schieten. Kom je er niet uit dan kun je de rode Meld probleem knop gebruiken om fouten bij ons aan te melden. Tot slot kun je bij het Dashboard >> Configuratie de instellingen van je koppeling (zoals de btw mapping op grootboekrekeningen of betaalmethoden aanpassen).

Daarnaast hebben we een FAQ-sectie op de website. Misschien staat je vraag + antwoord hier al bij.

Vragen en opmerkingen kun je naar Twelve sturen naar help@twelve.eu. Voor een snelle beantwoording graag zoveel mogelijk informatie sturen. Dus loop je vast bij de installatie geef dan aan waar je vastloopt. En als er een foutmelding is, die natuurlijk ook. Ontbreken er volgens jou bonnen, graag nummer en datum doorgeven. Dan kunnen wij heel gericht gaan zoeken en je antwoorden wat er aan de hand is.

Wij voeren migraties uit voor verkopen die in het verleden hebben plaatsgevonden. Je kunt deze migraties bij ons aanvragen, ook via help@twelve.eu. Voor migraties brengen we € 67,50 excl BTW per 1000 bonnen (bij individueel doorzeten), of bij dagomzet per 3 maanden, in rekening.