1.Inleiding

Dit is de handleiding voor de koppeling tussen het SW-Retail kassasysteem en Yuki.

De koppeling zorgt dat bonnen uit het SW-Retail kassasysteem automatisch worden doorgezet naar memoboekingen in Yuki. Omdat de bonnen direct in het boekhoudsysteem van de ondernemer komen bespaart deze tijd op de financiële administratie.

Vriendelijk aandacht gevraagd voor het volgende
  1. Deze koppeling is een financiële koppeling. Het is geen logistieke koppeling. De koppeling is niet geschikt voor het bijwerken van klanten in Yuki, het printen van pakbonnen of het synchroniseren van producten/voorraad.
  2. Deze koppeling vervangt niet het werk van de boekhouder. Deze koppeling bespaart tijd omdat je niet meer hoeft over te tikken. De boekhouder is nog steeds nodig voor advies, kennis en controle.
  3. Tip: Andere klanten met deze koppeling hebben veel gehad aan de tips in de FAQ voor SW-Retail en in de FAQ voor Yuki.


Lees meer Inleiding .... Lees minder Inleiding ....

Installeren koppeling
Voor het installeren van de koppeling neem je contact op met SW Retail.

Uitschakelen koppeling
Wil je de koppeling beeindigen? Stuur ons dan een e-mail met daarin het verzoek en de licentiesleutel. Wij kunnen koppelingen alleen per huidige datum voor u stopzetten, niet op een toekomstige datum.
Stap je over naar een ander webwinkel-/boekhoudsysteem, en wil je daarmee opnieuw een koppeling? In deze faq leggen we dat uit.
We adviseren je daarnaast contact op te nemen met SW Retail zodat zij de connectie ook vanuit hun kant uit kunnen zetten.

2.Hoe de koppeling werkt

Er zijn drie manieren om de bonnen uit de SW-Retail kassa door te zetten naar Yuki:
- Dag-memoboeking: Bonnen van één werkdag in de kassa worden als één Dag-memoboeking in Yuki geplaatst. .
- Individueel: Voor iedere kassabon wordt een aparte factuur in Yuki geplaatst.
- Hybride: Een combinatie van de eerste twee opties op basis van betaalmethoden.
Lees meer Hoe de koppeling werkt .... Lees minder Hoe de koppeling werkt ....


Controle vooraf Dag-memoboeking
Bij de start van het doorzetten van dagomzet worden alle bonnen van de voorgaande bon opgehaald. Per bon wordt gekeken of het betaalde bedrag overeenkomt met het te betalen bedrag in de bon. Indien deze bedragen niet overeenkomen wordt de dagomzet niet doorgezet naar Yuki.

Controle vooraf individuele bonnen
Aan het begin van de verwerking van een bon voeren we een aantal controles op de SW-Retail bon uit:
  • Er wordt gecontroleerd of het totaal van de SW-Retail bon gelijk is aan de som van de bedragen in de categorie-regels en btw-regels.
  • Er wordt gecontroleerd of voor de BTW in de bon een overeenkomstige BTW code in Yuki bestaat.
  • Er wordt gecontroleerd of de bon niet eerder is doorgezet.

Controle vooraf hybride
Bij het gebruik van de hybride optie - dus zowel dagomzet als het doorzetten van individuele bonnen - controleert de koppeling de dagomzet en de individuele bonnen zoals hierboven beschreven. De koppeling controleert daarnaast of de bon een debiteur heeft en slechts 1 betaalmethode. Heeft de bon meer dan 1 betaalmethode of geen debiteurgegevens dan zal de bon niet worden doorgezet.

Doorzetten dagomzet
Bij de dagomzet worden in de vroege ochtend alle bonnen van de voorgaande dag verzameld. De totale omzet van de voorgaande dag wordt in één memoboeking doorgezet naar Yuki. In de regels van de Yuki memoboeking staan:
- Aan de debit-zijde per betaalmethode welke bedragen er volgens de bonnen zijn binnen gekomen
- Aan de credit-zijde de omzet getotaliseerd per BTW tarief of per productcategorie.

Doorzetten bonnen
Indien de bon op naam van een klant is dan wordt de klant toegevoegd aan Yuki als deze nog niet aanwezig is. Matching vindt plaats op emailadres. Betreft het een anonieme bon dan wordt de bon op een vaste debiteur in Yuki geboekt.

Doorzetten hybride
De dagomzet wordt eenmaal per dag doorgezet, de individuele bonnen ieder uur.

Controle achteraf
Nadat de bon of dagomzet is doorgestuurd en een succesmelding van Yuki is ontvangen wordt de bon / dagomzet als afgehandeld aangemerkt. De bon / dagomzet verschijnt bij tab Rapportage op het dashboard.

Geeft Yuki een foutmelding terug bij het verwerken van de bon / dagomzet dan zie je dit terug bij tab Fouten op het dashboard. Via de gele knop Meer info is meer informatie over het probleem te vinden. Via de rode knop Meld probleem kan de bon / dagomzet met alle noodzakelijke gegevens heel gemakkelijk bij ons aangemeld worden nadat je zelf het probleem hebt proberen op te lossen. Is het probleem opgelost dan kan in sommige situaties de bonnen / dagomzet opnieuw worden doorgezet met de blauwe Verwerk knop.

Gegevens
Informatie over de gegevens die doorgezet worden is te vinden in de sectie Day-to-day: Naar Yuki verderop in de handleiding.

3.Nodig: SW-Retail kassasysteem connectie

Voor het leggen van de koppeling met SW-Retail kan je een account aanmaken op webwinkelboekhouden. SW-Retail krijgt bericht zodra je een account hebt aangemaakt. De koppeling wordt dan automatisch geactiveerd binnen 2 werkdagen. Wanneer dit is gelukt, krijg je een bericht zowel in de mail als op je dashboard in de cloudomgeving. Hierin staat informatie hoe je de kopeling verder kan configureren in SW-Retail.

4.Nodig: Yuki codes

Op de website van Yuki staat uitgelegd hoe je voor jouw Yuki administratie-code een toegangscode voor de koppeling aanmaakt als gebruiker met een directe rol. De toegangscode is de in Yuki gegenereerde 'webservices API-key’.

Lees meer Nodig Yuki ....
Lees minder Nodig Yuki ....

5.Installatie

Controleer na de installatie, mbv deze FAQ, of de koppeling werkt.

Het installeren van de koppeling begint met het aanmelden voor een proefperiode, via onze koppelingen-pagina. Na aanmelding, ontvang je een e-mail met daarin een installatie-url en inloggegevens. Met deze installatie-url, start je de installatie van de koppeling.
Lees meer Installatie ...Lees minder Installatie ...

Het activeren van de koppeling bestaat uit drie stappen:
1. Het leggen van de connectie met de SW-Retail kassasysteem. SW-Retail regelt deze stap.
2. Het leggen van de connectie met Yuki. Hiermee autoriseer je de koppeling transacties naar jullie Yuki administratie te schrijven en informatie te lezen.
3. Het configureren van extra gegevens, zoals de BTW instellingen.
Lees meer Installatie ...Lees minder Installatie ...

Accepteren voorwaarden
Voordat de koppeling gebruikt kan worden dienen eerst de voorwaarden geaccepteerd te worden. De voorwaarden zijn gebaseerd op de algemene ICT Voorwaarden (brancheorganisatie) en de algemene AVG richtlijnen.

Authenticatie SW-Retail kassasysteem
De authenticatie wordt door SW-Retail gedaan. Je kunt bij hen een status opvragen.

Connectie Yuki
Je legt de connectie met Yuki via de administratie-id en API sleutel die je in de vorige stap bepaald hebt. Je klikt op de rode Connect knop naast Yuki. Je kunt de administratie-id en API sleutel nu invullen in het popup window.

Inrichten BTW tarieven en grootboekrekeningen
Bij het inrichten van de BTW tarieven en de grootboekrekeningen wordt een link gelegd tussen de BTW tarieven in de kassasysteem en de BTW codes en omzetrekeningen in Yuki. Aanpassen kan altijd door op de blauwe 'Wijzigen' knop te klikken, en via de drop-down boxjes een keuze te maken.

De BTW tarieven uit de SW-Retail kassasysteem opgehaald en in het overzicht getoond.

Zijn de BTW instellingen gedaan en opgeslagen dan zul je altijd de ingestelde BTW tarieven zien. Wil je opnieuw beginnen dan kun je de grijze knop 'BTW instellingen verwijderen' gebruiken. Dan worden je huidige instellingen verwijderd en kun je opnieuw beginnen.

Inrichten betaalmethoden
Bij het doorzetten van dagomzet wordt er een link gelegd tussen de betaalmethoden in de kassasysteem en de tussenrekeningen uit Yuki.

Categorieen
Het is mogelijk om de omzet door te zetten op basis van productcategorieen. Je kunt hier de grootboekrekeningen instellen. Wij adviseren een maximum van 40 categorieen en er is een technisch maximum van 99 categorieen. Bij het instellen van rekeningen bij categorieen krijgen die de voorkeur. De omzetrekeningen bij de BTW tarieven komen te vervallen.

6.Day-to-day: Vanuit SW-Retail kassasysteem

Doorzetschema: Eenmal per dag worden alle bonnen eenmalig doorgezet. Dit gebeurt ’s nachts.

De volgende informatie sturen wij mee met elke bon:

  • Factuurnummer
  • Datum van de bon
  • Totaalbedrag exclusief BTW
  • Totaalbedrag inclusief BTW
  • Totaalbedrag BTW
  • Producten
    • Artikelomschrijving
    • Artikelnummer van de fabrikant
    • Aantal
    • Totaalbedrag deze regel inclusief BTW
    • Totaalbedrag deze regel exclusief BTW
    • Totaal BTW bedrag van deze regel
    • BTW Tarief
    • Korting inclusief BTW
  • Gekoppelde klantkaart*
    • E-mailadres
    • Relatiecode SW-Retail
    • Naam
    • Achternaam
    • Postcode
    • Woonplaats
    • Land
    • Telefoonnummer
  • Betaalmethode
    • Naam van de betaalmethode
    • Bedrag dat is betaald

*Wanneer er geen klantkaart gekoppeld is zal het systeem waarop deze bon is afgerekend als klant worden beschouwd.

7.Day-to-day: Naar Yuki

Aanmaken transacties
Een bon uit de SW-Retail webwinkel wordt naar Yuki doorgezet als een Yuki factuur. De optie conceptfactuur is default en wordt het vaakst gebruikt. De optie verwerkte-factuur kun je bij ons aanvragen. Voor beide opties heb je de betaalde sales-module in Yuki nodig.

Default zet de koppeling in de Yuki factuurregels de eenheidsprijs en het aantal neer. Yuki zal zelf de berekening maken voor de regelprijzen. Dit kan leiden tot afrondingsverschillen. Mochten deze afrondingsverschillen onoverkomelijk zijn dan kan de koppeling via een speciale contract-instelling ook de regelprijzen meegeven. Voor Yuki zijn dan de regelprijzen leidend.

Deze werkwijze is niet standaard omdat Yuki dit in principe afraadt en alleen een uitzondering maakt voor specifieke situaties.


Aanmaken debiteur
Bij het doorzetten van klantinformatie worden de gegevens meegegeven in de salestransactie en Yuki gaat het verder verwerken. Het factuuradres wordt meegegeven, ook als het verzendadres afwijkend is.

Automatisch versturen facturen
De koppeling maakt de factuur aan in Yuki. De factuur zal niet automatisch verstuurd worden vanuit Yuki. We kunnen dit aanpassen, zodat de factuur wel automatisch wordt verstuurd. Neem contact met ons op via webcare@webwinkelfacturen.nl als jullie hiervan gebruik willen maken.


Uitwerking veldniveau Yuki

Uitwerking op veld-niveau Yuki factuur. +-
Yuki factuur
Naam Voorbeeld Opmerking
SalesInvoice
Reference 9483 SW-Retail bonnen:
  • bonnummer
Subject Bon 9483
  • SW-Retail bonnen - Bon bonnummer

PaymentMethod Online De betaalmethode, zoals ingesteld bij, tab Configuratie.
Process true kan False of True zijn.
EmailToCustomer false False, op aanvraag kan dit op true gezet worden. Maar alleen als er met status Verwerkt wordt doorgezet, dan wordt de factuur automatisch vanuit Yuki naar de klant gestuurd.
Layout Naam van de factuurlayout in Yuki. Wilt u dat de koppeling een bepaalde Factuurlayout uit Yuki gebruikt, geef ons dan de naam daarvan door, dan stellen wij het in.
Date 2023-03-01
PriceList Standaard leeg, niet aanpasbaar.
Currency EUR Deze optie staat standaard uit. Je kunt contact met ons opnemen als je hier van gebruik wilt maken.
Remarks [notes]
Contact
FullName Sophie Fischer voornaam achternaam
FirstName Sophie voornaam
LastName Fischer achternaam
Gender Unknown
CountryCode NL landcode
City Amsterdam stad
Zipcode 1000AA postcode
AddressLine_1 Stationstraat 12 adres
AddressLine_2 Huis
Website Standaard leeg, niet aanpasbaar.
CoCNumber KVKNummer
VATNumber BTWNummer
ContactType Person
ContactPerson
FirstName Sophie voornaam
LastName Fischer achternaam
Gender Unknown
EmailAddress sophie@webwinkelfacturen.nl email
Uitwerking op veld-niveau Yuki factuur regels. +-
Yuki factuur regels
Naam Voorbeeld Opmerking
InvoiceLines
InvoiceLine
ProductQuantity 1 Aantal
LineAmount 29.56 Regelbedrag incl BTW. Alleen op aanvraag en met contractinstelling push_lineprices. Yuki gebruikt in dat geval het regelbedrag en negeert de prijzen per stuk.
LineVATAmount 5.13 BTW Regelbedrag. Alleen op aanvraag en met contractinstelling push_lineprices. Yuki gebruikt in dat geval het regelbedrag en negeert de prijzen per stuk.
Product
Description Badslippers Maat 39 ProductNaam
Reference SKU indien aanwezig
Category
SalesPrice 29.56 Prijs per stuk incl BTW
VATPercentage 21 BTW percentage
VATIncluded true
VATType 1 Op basis van de instellingen in het dashboard. Qua BTW codes wordt een vaste lijst gebruikt.
GLAccountCode 700800 Grootboekrekening - deze is niet uit te schakelen.
Remarks
Uitwerking op veld-niveau Yuki memoboeking - dagomzet. +-
Naam Voorbeeld Opmerking
Onderwerp Dagomzet datum
JournalType GeneralJournal
Factuurnummer Bestelnummer Op aanvraag het factuurnummer.
ProjectCode Op verzoek in te stellen naar een default costcenter.
lines
Description Omschrijving Omschrijving:
  • betaalmethode
  • categorynaam(boeken op categorieen)
  • omzet BTW percentage (boeken op totalen)
Bedrag Bedrag excl BTW
Tussen- of grootboekrekening Zoals ingesteld via tab Configuratie van het dashboard.
DossierCode Op verzoek in te stellen naar een default costcenter.
Taxline
Description BTW percentage over bedrag excl BTW. Omschrijving
EntryDate Datum van de dagomzet.
Amount BTW bedrag
GLAccount De BTW rekening.
Bij het berekenen van het BTW bedrag wordt gesommeerd over alle regels van alle bonnen en deze wordt gegroepeerd per BTW percentage.

8.Support

Wij vinden het belangrijk dat je als ondernemer op het moment dat je dat zelf wilt direct toegang hebt tot informatie over de koppeling. Daarom heeft iedere klant een persoonlijk dashboard.
Lees meer Support .... Lees minder Support ....

Persoonlijk

Uitleg tabs dashboard

Op het Dashboard >> Rapportage zie je welke bonnen uit je SW-Retail kassasysteem, per wanneer, zijn doorgezet naar Yuki.

Bij Dashboard >> Fouten zie je welke bonnen niet zijn doorgezet. Via de blauwe Verwerk knop kun je de bon (opnieuw) aanbieden. Via de rode Meld probleem knop kun je een ticket bij ons aanmaken.

Bij Dashboard >> Open staan de bonnen die nog niet zijn doorgezet omdat zij nog niet de juiste status hebben in de kassasysteem. Iedere nacht draaien er jobs om de status opnieuw te bekijken en de bon alsnog door te zetten.

Bij Dashboard >> Configuratie staan de instellingen van je koppeling. Je kunt instellingen daar aanpassen.

Bij Dashboard >> Profiel staan facturen voor download. Ook kun je hier een extra emailadres opgeven voor het verzenden van emails en de koppeling stopzetten.

Wat als bonnen missen in Yuki

Als bonnen ontbreken in Yuki adviseren we je de volgende stappen te doorlopen:
  1. Log in op het dashboard: https://uwkoppeling.webwinkelfacturen.nl. De gebruikersnaam en het wachtwoord staan in de registratie email.
  2. Ga naar tab Fouten en kijk of de bon daar staat. Het kan zijn dat je de zoekperiode moet aanpassen als de bon van een eerdere maand is. Als je de bon in dit overzicht vindt:
    1. Bekijk de foutcode en controleer of je die zelf op kunt lossen.
    2. Zo ja los het probleem op en klik op de blauwe knop Verwerk om de bon opnieuw aan te bieden.
    3. Zo nee gebruik de rode knop Meld probleem om een ticket bij ons aan te maken.
    4. Let op bij meerdere fouten hoe je maar 1 of 2 keer een ticket aan te maken. Wij zien vanzelf de andere problemen.
  3. Ga naar tab Rapportage en kijk of de bon daar staat. Zo ja dan staat daar vaak een identifier van Yuki bij (in het paarse deel van het overzicht) waarmee je de bon kunt zoeken.
  4. Ga naar tab Open en kijk of de bon daar staat.
  5. Mocht je er niet uitkomen, dan kun je altijd via de groene Vraag het ons knop een ticket bij ons aanmaken.

Overige vragen en opmerkingen kun je sturen naar . Voor een snelle beantwoording graag altijd de licentiesleutel en zoveel mogelijk informatie sturen. Dus loop je vast bij de installatie geef dan aan waar je vastloopt. En als er een foutmelding is, die natuurlijk ook. Ontbreken er volgens jou bonnen, graag nummer en datum doorgeven. Dan kunnen wij heel gericht gaan zoeken en je antwoorden wat er aan de hand is.

We hebben een uitgebreide FAQ-sectie op de website. Kijk in het bijzonder naar deze secties: https://faq.webwinkelfacturen.nl/category/58/swretail.html en https://faq.webwinkelfacturen.nl/category/43/yuki.html.

Wil je liever dat wij de installatie van de koppeling voor je doen? Dat kan. Stuur een email naar webcare@webwinkelfacturen.nl met het verzoek. Voor een installatie brengen we € 39,50 excl BTW in rekening. Voor installaties hebben we toegang tot de webwinkel en het boekhoudsysteem nodig.

Wij kunnen migraties uitvoeren voor verkopen die in het verleden hebben plaatsgevonden. De aanvraag procedure en werkwijze beschrijven we in deze faq. Voor migraties brengen we € 67,50 excl BTW per 1000 bonnen in rekening.