1.Inleiding

Dit is de handleiding voor de koppeling tussen Lightspeed POS Restaurant en Yuki.

Deze koppeling zorgt dat bonnen in de Lightspeed POS Restaurant kassa automatisch worden doorgezet naar Yuki. De bonnen worden per stuk doorgezet als factuur naar Yuki, of per dag verzameld en als memoboeking in Yuki geplaatst. Omdat de bonnen direct in het boekhoudsysteem van de winkelier komen bespaart deze tijd op de financiële administratie.

Vriendelijk aandacht gevraagd voor het volgende
  1. Deze koppeling is een financiële koppeling. Het is geen logistieke koppeling. De koppeling is niet geschikt voor het bijwerken van klanten in Yuki, het printen van pakbonnen of het synchroniseren van producten/voorraad.
  2. Deze koppeling vervangt niet het werk van de boekhouder. Deze koppeling bespaart tijd omdat je niet meer hoeft over te tikken. De boekhouder is nog steeds nodig voor advies, kennis en controle.
  3. Tip: Andere klanten met deze koppeling hebben veel gehad aan de tips in de FAQ voor Lightspeed POS Restaurant en in de FAQ voor Yuki.

Lees meer Inleiding .... Lees minder Inleiding ....

Voor het gebruik van de koppeling hanteren we een proefperiode van 30 dagen.

We adviseren je bij de-installatie van de koppeling Lightspeed te informeren om de subscriptie ongedaan te maken. Wij zullen je connectie vanuit onze kant uiteraard ook deactiveren.

2.Hoe de koppeling werkt

Er zijn drie manieren om de bonnen uit de Lightspeed POS Restaurant kassa door te zetten naar Yuki:
- Dag-memoboeking: Bonnen van één werkdag in de kassa worden als één memoboeking in Yuki geplaatst. Een omzetdag loopt van 05:00 - 04:59.
- Individueel: Voor iedere kassabon wordt een aparte factuur in Yuki geplaatst.
- Hybride: Een combinatie van de eerste twee opties op basis van betaalmethoden.
Lees meer Hoe de koppeling werkt .... Lees minder Hoe de koppeling werkt ....
Optie 1: Aanmaken memoboeking
Bij de dagomzet worden in de vroege ochtend alle bonnen van de voorgaande dag verzameld. De totale omzet van de voorgaande dag wordt in één memoboeking doorgezet naar Yuki. In de regels van de Yuki memoboeking staan:
- Aan de debit-zijde per betaalmethode welke bedragen er volgens de bonnen zijn binnen gekomen
- Aan de credit-zijde de omzet getotaliseerd per BTW tarief of productcategorie
Optie 2: Individueel doorzetten van bonnen
Deze optie gebruik je als je weinig bonnen hebt. De bonnen worden doorgezet als facturen naar Yuki.

Optie 3: Hybride
Deze optie is een mengvorm van de opties memoboeking en Individueel. Je kunt per betaalmethode selecteren of bonnen betaald met die betaalmethode in de memoboeking komen of dat er een aparte factuur voor gemaakt moet worden.



Default is het doorzetten van dagomzet naar een memoboeking. Individueel of hybride kun je bij ons aanvragen. In de sectie Day-to-day: Naar Yuki staat beschreven welke velden worden doorgezet.

Controle vooraf memoboeking
Bij de start van het doorzetten van dagomzet worden alle bonnen van de voorgaande bon opgehaald. Per bon wordt gekeken of het betaalde bedrag overeenkomt met het te betalen bedrag in de bon. Indien deze bedragen niet overeenkomen wordt de dagomzet niet doorgezet naar Yuki.

Controle vooraf individuele bonnen
Bij het doorzetten van individuele bonnen voert de koppeling een aantal controles op de Lightspeed POS Restaurant bon uit:
  • Er wordt gecontroleerd of het totaal van de Lightspeed POS Restaurant bon gelijk is aan de som van de bedragen in de regels.
  • Er wordt gecontroleerd of voor de BTW in iedere regel een overeenkomstige BTW code in Yuki bestaat.
  • Er wordt gecontroleerd of de bon niet eerder is doorgezet.

Controle vooraf hybride
Bij het gebruik van de hybride optie - dus zowel dagomzet als het doorzetten van individuele bonnen - controleert de koppeling de dagomzet en de individuele bonnen zoals hierboven beschreven. De koppeling controleert daarnaast of de bon een debiteur heeft en slechts 1 betaalmethode. Heeft de bon meer dan 1 betaalmethode of geen debiteurgegevens dan zal de bon niet worden doorgezet.

Doorzetten dagomzet
Bij de dagomzet worden in de vroege ochtend alle bonnen van de voorgaande dag verzameld. De totale omzet van de voorgaande dag wordt in één memoboeking doorgezet naar Yuki. In de regels van de Yuki memoboeking staan:
- Aan de debit-zijde per betaalmethode welke bedragen er volgens de bonnen zijn binnen gekomen
- Aan de credit-zijde de omzet getotaliseerd per BTW tarief of per productcategorie.

Doorzetten bonnen
Bij een succesvolle controle wordt de bestelling doorgezet naar Yuki. De debiteurgegevens worden in de Yuki factuur gezet. Yuki verwerkt zelf de debiteurgegevens.

Doorzetten hybride
De dagomzet wordt eenmaal per dag doorgezet, de individuele bonnen ieder uur.

Controle achteraf
De bonnen die correct zijn doorgezet kun je terugvinden op dashboard bij tab Rapportage. Bij tab Fouten staan de bonnen die niet doorgezet zijn, inclusief een foutmelding. De gele knop Meer info toont meer informatie over de foutmelding. Met de blauwe knop Verwerk kan de bon nogmaals aangeboden worden. Met de rode knop Meld probleem kun je gemakkelijk een ticket bij ons aanmaken mocht je er zelf niet uitkomen.

Gegevens
Informatie over de gegevens die doorgezet worden is te vinden in de sectie Day-to-day: Naar Yuki verderop in de handleiding.

3.Nodig: Yuki codes

Op de website van Yuki staat uitgelegd hoe je voor jouw Yuki administratie-code een toegangscode voor de koppeling aanmaakt als gebruiker met een directe rol. De toegangscode is de in Yuki gegenereerde 'webservices API-key’.

Lees meer Nodig Yuki ....
Lees minder Nodig Yuki ....

4.Installatie

Controleer na de installatie, mbv deze FAQ, of de koppeling werkt.

Het installeren van de koppeling begint met het aanmelden voor een proefperiode, via onze koppelingen-pagina. Na aanmelding, ontvang je een e-mail met daarin een installatie-url en inloggegevens. Met deze installatie-url, start je de installatie van de koppeling.
Lees meer Installatie ...Lees minder Installatie ...

Voordat de koppeling gebruikt kan worden dienen eerst de voorwaarden geaccepteerd te worden. De voorwaarden zijn gebaseerd op de algemene ICT Voorwaarden (brancheorganisatie) en de algemene AVG richtlijnen. Ook hebben we een naam, emailadres en het land van de onderneming nodig.

Connectie kassa
De authenticatie met de kassa loopt via OAuth. Zorg dat je bent uitgelogd bij je kassa voordat je de connectie legt. Je klikt nu op de rode Connect knop. Er verschijnt automatisch een inlogscherm voor de kassa. Als je inlogt krijg je een scherm waarin gevraagd wordt of je de connectie toestaat. Als je dit bevestigt dan wordt de connectie gelegd.

Wil je op een later moment de connectie opnieuw wil leggen - bijvoorbeeld omdat je overstapt op een andere kassa - dan kan dat altijd door op de Connect knop te klikken.

<./div>

Connectie Yuki
Je legt de connectie met Yuki via de administratie-id en API sleutel die je in de vorige stap bepaald hebt. Je klikt op de rode Connect knop naast Yuki. Je kunt de administratie-id en API sleutel nu invullen in het popup window.

Inrichten BTW tarieven en grootboekrekeningen
Bij het inrichten van de BTW tarieven en de grootboekrekeningen wordt een link gelegd tussen de BTW tarieven in de kassa en de BTW codes en omzetrekeningen in Yuki. Aanpassen kan altijd door op de blauwe 'Wijzigen' knop te klikken, en via de drop-down boxjes een keuze te maken.

Zijn de BTW instellingen gedaan en opgeslagen dan zul je altijd de ingestelde BTW tarieven zien. Wil je opnieuw beginnen dan kun je de grijze knop 'BTW instellingen verwijderen' gebruiken. Dan worden je huidige instellingen verwijderd en kun je opnieuw beginnen.

Inrichten betaalmethoden
Bij het doorzetten van dagomzet wordt er een link gelegd tussen de betaalmethoden in de kassa en de tussenrekeningen uit Yuki.

Categorieen
Het is mogelijk om de omzet door te zetten op basis van productcategorieen. Je kunt hier de grootboekrekeningen instellen. Wij adviseren een maximum van 40 categorieen en er is een technisch maximum van 99 categorieen. Bij het instellen van rekeningen bij categorieen krijgen die de voorkeur. De omzetrekeningen bij de BTW tarieven komen te vervallen.

5.Day-to-day: Vanuit Lightspeed Resto

In deze sectie laten we zien hoe we de bonnen ophalen uit de kassa.

Doorzetschema
Bij dagomzet worden telkens na middernacht de bonnen van de voorgaande dag opgehaald. In de loop van de ochtend wordt hiervoor een memoboeking aangemaakt in Yuki.

In het geval van individueel doorzetten worden ieder uur de bonnen opgehaald opgehaald uit de kassa en doorgezet. Bij de hybride optie worden de individuele bonnen dus per uur doorgezet en de dagomzet in de ochtend.

Bonnen worden vooraf gecontroleerd op het betaalde bedrag en de omzet in de bonregels. Alleen als deze bedragen overeenkomen wordt de bon in behandeling genomen.

Debiteuren
Bij het doorzetten van de dagomzet maakt de koppeling een Yuki memoboeking aan zonder debiteur-gegevens.. Als bonnen individueel worden doorgezet worden de debiteur-gegevens zoals naam, e-mailadres, adres, woonplaats en indien mogelijk het BTW nummer doorgezet. De koppeling controleert eerst of de debiteur al aanwezig is in het boekhoudsysteem. Zo nee dan maakt de koppeling de debiteur aan in Yuki. Matching van debiteuren tussen Lightspeed POS Restaurant en Yuki vindt plaats op emailadres.

Is er geen debiteur bij de bon aanwezig - de zgn anonieme kassaverkopen - dan wordt er op een vaste debiteur in Yuki geboekt. Deze vaste debiteur maak je aan in Yuki met een (mag fictief) e-mailadres. Dit e-mailadres geef je aan ons door, dan stellen wij hem in. Bij de keuze voor hybride verwacht de koppeling altijd debiteur-gegevens bij de bon en is boeken op een default debiteur niet mogelijk.


Uitwerking veldniveau bonnen
Uitwerking Lightspeed POS Restaurant bonnen. +-
Naam veld Waarden uit Lightspeed POS Restaurant bestelling
Bon-id [id]
Bonnummer [id]
Datum Op basis van [createDate]
Kassa-id [tableId], deze waarde wordt niet gebruikt
Shop-id [floorId], deze waarde wordt niet gebruikt
Klantid [customerId]
Totaal incl BTW [total]
Totaal excl BTW [totalWithoutTax]
Status bestelling [financial_status]
Status Deze wordt bepaald op basis van de velden [status] en [type]:
  • Als [type] gelijk is aan void of voided dan wordt de status closed (bonnen met status closed zetten we niet door)
  • Als [status] gelijk is aan PAID, ACCEPTED of DONE dan wordt de status completed
  • In alle andere gevallen wordt de status closed (bonnen met status closed zetten we niet door)
Wijzigingsdatum [modificationDate]
Uitwerking bonregel+-
Naam veld Waarden uit Lightspeed POS Restaurant bestelling
Regel-id [prodId]
Naam [productName]
SKU [productId]
EAN / Barcode [productPLU]
Aantal [amount]
BTW percentage Het BTW percentage wordt als volgt berekend:
  • Als [taxPercentage] een waarde groter dan 0 heeft dan wordt die waarde gebruikt.
  • Is [taxPercentage] gelijk aan 0 dan wordt gekeken of [deliveryVatPercentage] groter dan 0 is.
  • Zijn zowel [taxPercentage] als [deliveryVatPercentage] gelijk aan 0 dan wordt de waarde in [takeawayVatPercentage] gebruikt.
  • Is het BTW percentage kleiner dan 1 dan wordt het met 100 vermenigvuldigd.
Regelbedragen incl en excl BTW Hiervoor worden de velden [totalPrice] en [totalPriceWithoutVat] gebruikt
Let op: Alle regels worden in 1 keer nagelopen. Hierna wordt gekeken of de regels optellen tot het totaal van de bon. Als de bon nog niet voltooid is mag er een verschil zijn. Is de bon wel voltooid en kloppen de bedragen in de regels niet met het totaalbedrag in de bon dan vindt er een harde exit plaats. De verwerking stopt omdat er een situatie is voorgekomen die echt niet mag gebeuren. Dit is een extra beveiliging die voorkomt dat verkeerde data in Yuki terecht komt.
Uitwerking regel betaalinformatie+-
Een bon kan meerdere betalingen hebben. Deze staan in [payments] en worden een-voor-een verwerkt als er dagomzet wordt doorgezet. Indien er hybride wordt doorgezet, worden bonnen met meer dan 1 betaalmethode niet opgehaald, en niet doorgezet.
Naam veld Waarden uit Lightspeed POS Restaurant bestelling
Betaaldatum Op basis van [modificationDate] in de bon
Betaalmethode [type]
Betaalmethode-id [paymentTypeId], deze wordt gebruikt voor het bepalen van de tussenrekening in Yuki in geval van dagomzet.
Bedrag [amount]

6.Day-to-day: Naar Yuki

Aanmaken transacties
Een bon uit de Lightspeed POS Restaurant webwinkel wordt naar Yuki doorgezet als een Yuki factuur. De optie conceptfactuur is default en wordt het vaakst gebruikt. De optie verwerkte-factuur kun je bij ons aanvragen. Voor beide opties heb je de betaalde sales-module in Yuki nodig.

De synchronisatie van gegevens tussen Lightspeed POS Restaurant en Yuki is als volgt:

Aanmaken debiteur
Bij het doorzetten van klantinformatie worden de gegevens meegegeven in de salestransactie en Yuki gaat het verder verwerken. Het factuuradres wordt meegegeven, ook als het verzendadres afwijkend is.

Uitwerking veldniveau Yuki

Uitwerking op veld-niveau Yuki factuur. +-
Yuki factuur
Naam Voorbeeld Opmerking
SalesInvoice
Reference 9483 Lightspeed POS Restaurant bonnen:
  • bonnummer
Subject Bon 9483
  • Lightspeed POS Restaurant bonnen - Bon bonnummer

PaymentMethod Online De betaalmethode, zoals ingesteld bij, tab Configuratie.
Process true kan False of True zijn.
EmailToCustomer false False, op aanvraag kan dit op true gezet worden. Maar alleen als er met status Verwerkt wordt doorgezet, dan wordt de factuur automatisch vanuit Yuki naar de klant gestuurd.
Layout Naam van de factuurlayout in Yuki. Wilt u dat de koppeling een bepaalde Factuurlayout uit Yuki gebruikt, geef ons dan de naam daarvan door, dan stellen wij het in.
Date 2023-03-01
PriceList Standaard leeg, niet aanpasbaar.
Currency EUR Deze optie staat standaard uit. Je kunt contact met ons opnemen als je hier van gebruik wilt maken.
Remarks [notes]
Contact
FullName Sophie Fischer voornaam achternaam
FirstName Sophie voornaam
LastName Fischer achternaam
Gender Unknown
CountryCode NL landcode
City Amsterdam stad
Zipcode 1000AA postcode
AddressLine_1 Stationstraat 12 adres
AddressLine_2 Huis
Website Standaard leeg, niet aanpasbaar.
CoCNumber KVKNummer
VATNumber BTWNummer
ContactType Person
ContactPerson
FirstName Sophie voornaam
LastName Fischer achternaam
Gender Unknown
EmailAddress sophie@webwinkelfacturen.nl email
Uitwerking op veld-niveau Yuki factuur regels. +-
Yuki factuur regels
Naam Voorbeeld Opmerking
InvoiceLines
InvoiceLine
ProductQuantity 1 Aantal
Product
Description Badslippers Maat 39 ProductNaam
Reference SKU indien aanwezig
Category
SalesPrice 29.56 Regelbedrag incl BTW
VATPercentage 21 BTW percentage
VATIncluded true
VATType 1 Op basis van de instellingen in het dashboard. Qua BTW codes wordt een vaste lijst gebruikt.
GLAccountCode 700800 Grootboekrekening - deze is niet uit te schakelen.
Remarks
Uitwerking op veld-niveau Yuki memoboeking - dagomzet. +-
Naam Voorbeeld Opmerking
Onderwerp Dagomzet datum
JournalType GeneralJournal
Factuurnummer Bestelnummer Op aanvraag het factuurnummer.
ProjectCode Op verzoek in te stellen naar een default costcenter.
lines
Description Omschrijving Omschrijving:
  • betaalmethode
  • categorynaam(boeken op categorieen)
  • omzet BTW percentage (boeken op totalen)
Bedrag Bedrag excl BTW
Tussen- of grootboekrekening Zoals ingesteld via tab Configuratie van het dashboard.
DossierCode Op verzoek in te stellen naar een default costcenter.
Taxline
Description BTW percentage over bedrag excl BTW. Omschrijving
EntryDate Datum van de dagomzet.
Amount BTW bedrag
GLAccount De BTW rekening.
Bij het berekenen van het BTW bedrag wordt gesommeerd over alle regels van alle bonnen en deze wordt gegroepeerd per BTW percentage.

7.Support

Wij vinden het belangrijk dat je als winkelier op het moment dat je dat zelf wilt direct toegang hebt tot informatie over de koppeling. Daarom heeft iedere klant een persoonlijk dashboard.
Lees meer Support .... Lees minder Support ....

Persoonlijk

Op het Dashboard >> Rapportage zie je welke bonnen uit je Lightspeed POS Restaurant kassa, per wanneer, zijn doorgezet naar Yuki.Bij dagomzet staan de dagomzetten er. Zet je individuele bonnen door dan staan de individuele bonnen er. Voor de dagomzet kun je een excel download opvragen met meer details.

Bij Dashboard >> Fouten zie je welke bonnen niet zijn doorgezet. Daar kunnen geldige redenen voor zijn zoals geen BTW op de verzendkosten of een ongeldig BTW nummer van de klant. Er staan suggesties wat je moet doen om de foutsituatie op te lossen en ook is er een Verwerk knop om met voorrang een bon (opnieuw) door te schieten. Kom je er niet uit dan kun je de rode Meld probleem knop gebruiken om fouten bij ons aan te melden.

Bij Dashboard >> Open zie je welke bonnen wel al zijn opgehaald maar nog niet zijn doorgezet omdat zij nog niet de juiste status hebben in de kassa. Iedere nacht draaien er jobs om de status opnieuw te bekijken en de bon alsnog door te zetten.

Bij Dashboard >> Configuratie staan de instellingen van je koppeling. Je kunt instellingen daar aanpassen.

Bij Dashboard >> Profiel staan facturen voor download. Ook kun je hier een extra emailadres opgeven voor het verzenden van emails.

Overige vragen en opmerkingen kun je sturen naar webcare@webwinkelfacturen.nl. Voor een snelle beantwoording graag altijd de licentiesleutel en zoveel mogelijk informatie sturen. Dus loop je vast bij de installatie geef dan aan waar je vastloopt. En als er een foutmelding is, die natuurlijk ook. Ontbreken er volgens jou bonnen, graag nummer en datum doorgeven. Dan kunnen wij heel gericht gaan zoeken en je antwoorden wat er aan de hand is.

Wil je liever dat wij de installatie van de koppeling voor je doen? Dat kan. Stuur een email naar webcare@webwinkelfacturen.nl met het verzoek. Voor een installatie brengen we € 39,50 excl BTW in rekening. Voor installaties hebben we toegang tot de kassa en het boekhoudsysteem nodig.

Wij kunnen migraties uitvoeren voor verkopen die in het verleden hebben plaatsgevonden. De aanvraag procedure en werkwijze beschrijven we in deze faq. Voor migraties brengen we € 67,50 excl BTW per 1000 bonnen (individueel doorzetten) of kwartaal (dagomzet) in rekening.